Harold de Bree, site-specific installation and paintings & Carol Rama, works on paper
03.05.2008 — 24.05.2008
Installation view Harold de Bree
Persbericht

Harold de Bree (1966, Voorschoten) maakt werk dat refereert aan oorlog. Militaire voorwerpen zoals een tank, een onderzeeer, een kruisraket. Het zijn objecten die hij, vaak op ware grootte, reconstrueerd aan de hand van gevonden tekeningen. Geweren van verschillend kaliber soms getoont als zijnde een winkelopstelling, soms opgesteld op karretjes klaar voor gebruik. Voor Den Haag Sculptuur 2007 heeft De Bree Entrance B4, een angstaanjagend levensechte ingang voor een bunker, op het statige Lange Voorhout gemaakt. Alleen door de context van de jaarlijkse beeldententoonstelling werd duidelijk dat het hier om een object ging. Met dit bouwwerk won De Bree de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007.
Voor Manifesta 7, Europese biennale hedendaagse beeldende kunst, construeerd De Bree een 'Baileybrug', een brug ontwikkeld in de 2de wereldoorlog voor tijdelijk gebruik en die zonder machines gebouwd  kon worden. Deze installatie is vanaf 19 juli t/m 2 november te zien in Trentino, Zuid Tirol Italië.
Het oeuvre van De Bree onwikkeld zich als een imperium dat gestaag wordt opgebouwd. Hij zet ons aan het denken, laat ons twijfelen aan de werkelijkheid en maakt geschiedenis inzichtelijk.
In West maakt hij voor deze tentoonstelling een grote site-specific installatie. De ruimte wordt in beslag genomen door een doeltreffende constructie die maakt dat de bezoeker de ruimte op een totaal andere manier beleefd. Daarnaast toont hij enkele werken op doek met eenzelfde indringende en beklemmende sfeer.

Carol Rama (1918, Turijn) is een 'self-made' kunstenaar die 'schildert om te helen en haar vrees en angst' uit te drukken. De innovatieve, provocatieve werken die zij sinds het midden van de jaren 30 maakt, waren in de jaren 40 en 50, door het onverbloemd afbeelden van lichaamsdelen en voorwerpen met een sexuele symboliek zoals schoenen, prothesen en dieren, taboe doorbrekend. In de jaren '50 heeft zij abstract werk gemaakt met lichaam-specifieke materialen door het toevoegen van dierlijke klauwen, bont, poppenogen of uiterst kleine rubberbuizen. Sinds de jaren 80 heeft Rama haar vroegere thema, erotiek, opgepakt. De werken met fragmenten van het menselijk lichaam en onderwerpen van het dagelijks leven tonen - zoals eigenlijk haar hele oeuvre - naast een sensueel ook een ironische karakter.
Eenmalig, in 1998 heeft Rama haar werk in Nederland getoont (Museum Stedelijk in Amsterdam). In de zomer van 2003 werd Carol Rama de Gouden Leeuw van de Biennale in Venetië toegekend.
Rama heeft een invloedrijke carrière die meer dan zeven decennia overspant en toont deze maand in West recent werk in de vorm van schilderijen en bewerkte etsen.