Encounters #3
Frans-Willem Korsten & Barbara Visser
12.05.2015
Barbara Visser
text
Barbara Visser (1966) volgde tussen 1985 en 1991 de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Tussendoor bezocht ze de fameuze Cooper Union in New York, en in 1998 ging ze voor een jaar naar de Jan van Eyck Academie in Maastricht.
Inmiddels heeft ze zowel binnen als buiten Nederland flink naam gemaakt. Haar werk is onder andere opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Frans Hals Museum in Haarlem en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Verder nam ze deel aan tentoonstellingen in Tokyo, Antwerpen en Auckland, en exposeerde ze bij het Büro Friedrich in Berlijn en de Biënnale van Sao Paulo.
Onder de titel Vertaalde Werken/Translated Works 1990-2006 was er in Museum De Paviljoens in Almere een overzichtstentoonstelling, waarbij ook een publicatie hoorde: Barbara Visser is er niet.
Barbara Visser ontving onder meer de Charlotte Köhler Prijs (1996), de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst (1999) en de David Roëllprijs (2007). In 2008 ontving ze de Dr. A.H. Heinekenprijs voor 'haar foto- en videowerk dat opvalt door een rijke verscheidenheid aan thema's en verschijningsvormen, steeds met haar eigen signatuur'.

De foto's, video's en installaties van Barbara Visser worden gekenmerkt door het ontregelen van verwachtingspatronen - soms heel direct, soms heel subtiel. Vervreemding van de werkelijkheid en het bevreemdende van de werkelijkheid zijn zeker geen onbekende thema's in de kunst van vandaag, maar Barbara Visser hanteert ze in haar werk op een heel eigen, creatieve wijze en met een grote visuele overtuigingskracht.
Aandacht trok ze met een fotoserie (The World Belongs to Early Risers, 2002) van een middellandsezeebadgast, die geniet van de zon terwijl verderop een aangespoelde vluchteling wordt gefotografeerd.
Verschillende werkelijkheden, originelen en kopieën zijn terugkerende thema's bij Visser.

Barbara Visser (1966) studied at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam. Her work has been included in the collection of the Stedelijk Museum in Amsterdam, the Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, the Gemeentemuseum Den Haag, the Frans Hals Museum in Haarlem, and Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Barbara Visser’s photographs, videos, and installations are characterized by the disordering of expectations – sometimes very direct, sometimes very subtle.